Adobe Connect ser ut och fungerar som vilket annat windowsprogram som helst och SUNET ger dessutom användarna en enkel inloggning via SWAMID.
För vem är tjänsten?
För SUNET:s anslutna kunder som önskar kunna använda e-mötestjänsten för exempelvis undervisning, seminarier eller möten.
Tekniska förutsättningar
Adobe Connect fungerar lika bra i Windows som i Mac OS och Ubuntu Linux. Klienten Adobe Connect Mobile fungerar på iPad, iPod touch och iPhone, såväl som på telefoner med operativsystemet Android. Överföringen anpassas efter vars och ens bandbredd. Det blir inte den långsammaste som "vinner".
Mötena kan spelas in och ses senare. Inspelade föreläsningar kan enkelt redigeras, informativa skyltar läggas in och så vidare.
Tjänsten är kopplad till identitetsfederationen SWAMID för att förenkla inloggningen. Fullständigt slutanvändarstöd kan köpas till i form av ett supportavtal där man kan få hjälp med kameror, mikrofoner och dylikt. Du kan också informera om, och starta möten automatiskt, via kalendrarna i Outlook och Lotus Notes.
Support och service
Det finns en webbresurs för e-möten inom SUNET, avsedd att fungera som en hjälp och service för användare inom svenska högskolor och universitet. På webbresursen hittar du information både om nuvarande och tidigare e-mötestjänster inom SUNET.
Ta mig till SUNET:s webbresurs för e-möten
Mer information
Mer information om utrustning, support och råd och tips: http://emeetings.sunet.se.
Kontaktperson Har du frågor och funderingar om e-mötestjänsten kan du kontakta Markus Schneider, markus.schneider@kau.se.
De kunder som använder SUNET Connect har tillgång till flera varianter av användarstöd och support.Besök Café Connect för att se hur det fungerar.